Vsebina košarice

Vaša košarica je prazna.

Cena

Povezani avtomobili potrebujejo »eSIM«

Marjan Kodelja
Marjan Kodelja
Pred 17 dnevi
·
Čas branja: 4 min
·
Poslušaj vsebino

Tehnologija elektronske naročniške kartice eSIM, ki jo svojim naročnikom zagotavlja Telekom Slovenije, bo v bližnji prihodnosti postala pomembna v povezanih avtomobilih. Kaj bo to pomenilo za voznike?

Čeprav je glavni namen sodobnega avtomobila kljub napredku še vedno, da nas čim udobneje in varneje pripelje od točke A do točke B, z vgradnjo informacijske in komunikacijske tehnologije vse pogosteje postaja prostor zabave in dela. Dodajmo temu vozne pomočnike, ki poenostavijo delo voznika, in v bližnji prihodnosti še izmenjavo podatkov o stanju na cestah v resničnem času (telematika) in hitro postane jasno, čemu mora poleg vsega drugega imeti avtomobil še stalno hitro povezavo z internetom. V ta namen so zaradi razširjenosti po zemeljski obli edina primerna mobilna omrežja, kar bo pomenilo, da se operaterjem obeta naval številnih novih povezanih »naprav«.

Posebne izzive prinašajo še električni pogon in številne elektronske komponente avtomobilov, ki zahtevajo pogoste nadgradnje programske opreme, ki jih je najbolj preprosto izvesti prek brezžične povezave.

Stalna povezanost, dostop do sistemov avtomobila v aplikacije in nadgradnje bistvenih sistemov pa po pravici sprožajo pomisleke glede varnosti. Da zbiranja podatkov o vozilih, vožnjah in potnikih na podoben način, kot tehnološka podjetja zdaj beležijo uporabo mobilnih naprav, posebej ne omenjam. Varnost je poleg stabilne brezžične povezave ne glede na to, kje se vozilo nahaja, področje, na katerem bodo pomembno vlogo spet odigrali mobilni operaterji.

Pot v prihodnost tlakujejo kartice e-SIM

Ko postanejo povezani avtomobil pogoj mobilnosti, je tehnologija, ki to omogoči, elektronski ekvivalent kartice SIM, na kateri so med drugim shranjeni profil naročnika in varnostni ključi za prijavo v omrežje. Namesto da bi bili podatki zapečeni na kartici, ki bi jo vstavili v režo nekje v avtomobilu, vanj oziroma na posebej temu namenjeni čip naložimo eno ali več kartic eSIM. Na podoben način, kot jih nalagamo na mobitele in zmogljivejše pametne ure.  

Napravi s fizično kartico SIM ni mogoče spremeniti omrežnega operaterja, ne da bi jo zamenjali. Menjava doma ali še posebej v tujini, kjer bi radi izkoristili nižje cene lokalnih operaterjev, je občutno preprostejša pri uporabi kartic eSIM. Še več. Sočasno jih imamo naloženih več in se sproti odločamo, katera je aktivna.

Oddaljeno upravljanje bo celo dovolilo samodejni preklop na optimalen naročniški profil in proizvajalcem avtomobilov omogoča, da izpolnjujejo lokalne ali regionalne zahteve. Kot primer lahko navedemo predpis Evropske unije iz leta 2018, ki od proizvajalcev zahteva, da so vsa nova vozila opremljena s sistemom klica v sili (eCall), ki v primeru resne nesreče samodejno vzpostavi stik s službami za nujno pomoč.

eSIM zagotavlja osnovo za povezljivost, pri čemer sistem avtomobila zbira in pošilja podatke. Omogočena je celo identifikacija vozila na daljavo prek njegove mednarodne številke.

Verjetno z več karticami eSIM

Večina novejših avtomobilov se že zdaj poveže v internet. Pri večini proizvajalcev pa povezava ne služi za zabavo voznika in potnikov, temveč za delovanje varnostnih storitev, kot so klic v sili in programske nadgradnje.

Ker avtomobil prek povezave pretoči razmeroma malo podatkov, je strošek za nekaj let vključen v nabavno ceno avtomobila, nakar ga bo lastnik moral plačevati. A celo tedaj bo povezava služila istemu namenu, saj je nujno treba ločiti potrebe »avtomobila« od potreb njegovega informacijsko-zabavnega sistema.

Verjetna prihodnost je sočasna uporaba dveh sočasno aktivnih kartic eSIM (DSDA), saj povezava v splet prek dostopne točke (hotspot) enega od mobitelov ni praktična – čeprav je takšno rešitev uvedel Audi v modelu A5 za opcijski tretji zaslon pred sovoznikom. Večina mobitelov, ki podpira več kartic SIM, ne dovoli dveh sočasno aktivnih, temveč tako imenovani način »dvojne pripravljenosti«. Kartici sta v stanju pripravljenosti, a ko prek ene steče podatkovni promet ali klic, je druga neaktivna.

Način sočasne aktivnosti pomeni, da bo prva kartica v avtomobilu, ki jo zagotovi proizvajalec, namenjena izključno za delovanje storitve klica v sili (eCall) in telemetrične storitve proizvajalca ter zadovoljevanju potreb osrednjim sistemom, medtem ko bo druga namenjena posvetnim zadevam. Ker bo tudi ta za sprejemanje signala mobilnega omrežja uporabljala anteno vozila in dobivala energijo iz njegove, bodo baterije mobilnih naprav potnikov, ki bodo v splet povezane prek brezžičnega omrežja avtomobila, veliko manj obremenjene.

Poleg tega bomo v drugem primeru sami izbirali operaterja in naročniški paket glede na ceno in vključene storitve. Druga kartica je torej v celoti namenjena razvedrilu, kot so pretakanje glasbe, videa, dostop do pametnega doma in še kaj. Možno bi bilo celo več prilagojenih profilov, tako da bodo imeli otroci med daljšimi potovanji dostop do njim primernih spletnih vsebin, ne da bi morali starši ves čas nadzirati, kaj počnejo na zadnjih sedežih.

To je le delček storitev, ki jih bo omogočila na eSIM-ih temelječa povezanost avtomobilov v hitra mobilna omrežja. V prihodnje jih pričakujemo še veliko. Mednje zagotovo sodijo:

  • diagnostika vozila, 
  • avtomobilska zavarovanja po meri in 
  • samodejno plačevanje na električnih oziroma bencinskih postajah.

Pri tem je pomembna še varnost, ki je v primeru povezave prek mobilnih omrežij in tehnologije eSIM že zdaj na visoki ravni.