Z Niko Pukart Jeličič, zaposleno v Telekomu Slovenije, ki se pri svojem delu največ ukvarja s storitvijo Varen splet, in njeno 13-letno hčerko Zojo smo se pogovarjali o varni uporabi spleta.
»Najtežje pri vzgoji mi je bilo ravno to, da do Zojinega 13. leta kljub njeni želji po mobitelu nisem podlegla družbi, ki sprejema in dovoljuje, da imajo otroci mobitele in (pre)več uporabljajo računalnike in tablice že v zgodnjem otroštvu.
Imeli smo skoraj vsakodnevne iskrene in dolge pogovore ter tudi prepire o tem, zakaj (še) ni čas, mobitel pa je dobila, ko sem čutila, da je nanj nekako pripravljena in da je opremljena tudi z znanjem in zavedanjem o morebitnih negativnih scenarijih.
Absolutno pa še ni dozorela, da bi imela na voljo vse aplikacije, odprt internet in da bi lahko mobitel uporabljala brez omejitev.«ž
Najstniki so močno podvrženi temu, da se primerjajo, iščejo neko popolnost, ki jo vidijo na internetu in ki lahko povzroča tesnobo in slabšo samopodobo. Zato so iskreni pogovori o tem in medsebojno zaupanje v razmerju starš – otrok nujni.
»Že v Zojinih mlajših letih sem naredila plan, skozi vsa leta do najstništva sva jo skupaj z možem nenehno učila in izobraževala o digitalnih pasteh in nevarnostih. Zoja ve, da je digitalni svet lahko zelo koristen, ve pa tudi veliko o tistih najbolj negativnih scenarijih, ki se lahko zgodijo, če nisi previden.«
»Tudi posamezniki smo vse pogosteje tarča goljufov, pri čemer so najbolj ranljivi starejši in otroci. Pri komunikaciji se lahko hitro ujamejo in ujamemo v past lažnega profila, lažne spletne strani, lažnega sporočila, zato moramo biti izjemno pozorni na to, da ne razkrivamo osebnih in drugih občutljivih podatkov.
Poleg previdnosti je ključna tudi kakovostna sistemska zaščita. In to nam omogoča storitev Varen splet.«
Storitev Varen splet v ozadju naše uporabe preventivno izloča spletne strani in vsebine, ki so prepoznane za rizične. S tem zagotovimo sebi in svojim družinskim članom pomembno zaščito pri brskanju po spletu.
»Zoja ima dnevno omejitev uporabe interneta na svoji mobilni številki. Med tednom lahko mobitel uporablja uro in pol dnevno, za vikende in počitnice pa dve do tri ure dnevno. Takšne nastavitve nam omogoča storitev Varen splet v Mojem Telekomu. Zoja v šolo in na treninge mobitela ne nosi.«
»Želela bi, da se kot starši zavedamo in izobražujemo o tem, da imajo prekomerna raba interneta in ostalih digitalnih naprav ter vsebine, ki za otroke niso primerne, negativne posledice.
Skupaj z otroki določite pravila rabe zaslonov, se z njimi čim več pogovarjajte tudi o tem, kaj se jim dogaja, ko brskajo po spletu. Včasih je razlog za slabo počutje otrok lahko tudi dogodek, ki se je otroku zgodil v digitalnem svetu. Ali pa je razlog za slabo počutje iskanje popolnosti, ki se ji je z uporabo filtrov in ostalih pripomočkov umetne inteligence dandanes težko izogniti. Tega je res veliko in mislim, da se tega premalo zavedamo.«
Vse omejitve in nastavitve lahko uporabniki Telekoma Slovenije urejate in preverite v Mojem Telekomu, ki omogoča:
• blokiranje interneta v celoti (na vseh napravah v domačem omrežju ali na eni mobilni številki);
• blokiranje nasilnih vsebin;
• blokiranje vsebin za odrasle;
• blokiranje vsebin z oglasi;
• nastavitev časovne omejitve uporabe interneta oz. posameznih sklopov vsebin.
V videoprikazu si lahko ogledate, kako enostavno vse to urejate sami v Mojem Telekomu